• 📱SMARTPHONE CASH FORMULE

Wat is een Funnel

The Funnel (ook wel sales funnel of marketing funnel genoemd) is het proces waarmee bedrijven klanten naar de aankoop van producten leiden.

De typische trechter is onderverdeeld in verschillende stadia, die verschillen naargelang het specifieke verkoopsmodel.

Een van de meest gebruikelijke manieren om een Sales Funnel weer te geven heet het AIDA model.

AIDA is een acroniem dat staat voor Attention oftewel Aandacht oftewel Bewustwording, Interesse, Verlangen en Actie.Logo product

Het AIDA-model wordt veel gebruikt in marketing en reclame om de stappen of stadia te beschrijven die zich voordoen vanaf het moment dat een consument over een product of merk hoort tot het moment dat de consument een product probeert of een aankoopbeslissing neemt.

De stappen kunnen als volgt worden beschreven:

  • Aandachts- (of bewustmakings-) fase - waarin potentiële kopers zich bewust worden van het bestaan van het product of bedrijf. Zij kunnen er kennis van nemen via reclame, sociale media, mond-tot-mondreclame, enz.
  • Interessefase - waarin prospects interesse tonen door onderzoek te doen naar het product.
  • Verlangensfase - waarin potentiële klanten oplossingen van concurrenten onderzoeken wanneer zij de uiteindelijke aankoopbeslissing naderen.

Actiefase - waarin een definitief besluit wordt genomen en goederen of diensten worden aangekocht.

Aangezien veel consumenten zich bewust worden van merken door reclame of marketingcommunicatie, helpt het AIDA-trechtermodel uit te leggen hoe een reclame- of marketingcommunicatieboodschap consumenten betrekt bij de keuze voor een merk
Een merk is een identificatiesymbool, handelsmerk, logo, naam, woord en/of uitdrukking dat bedrijven gebruiken om hun product van andere te onderscheiden. Een combinatie...

Zowel marketingteams als salesmanagers passen vaak strategieën, tools en tactieken toe die zijn ontworpen om elke fase van de verkooptrechter te optimaliseren.

Hoe en waarom deze mensen in de volgende fase van de trechter terechtkomen, hangt natuurlijk af van de verkoop- en marketingcapaciteiten van het bedrijf.

De hoofdrolspelers in de middelste en onderste fasen van de verkooptrechter zijn degenen aan wie u meer aandacht moet besteden, want zij zijn voorbij het bewustzijn en in de belangstelling gekomen.

Waarom een "Funnel"?

Funnel betekent letterlijk "trechter." Waarom een trechter?

Omdat het verkoopproces veel (of alle) potentiële klanten in de doelmarkt begint
Doelgroep verwijst naar een groep potentiële klanten aan wie een onderneming haar producten of diensten wil verkopen. Doelwit is bijgevolg ook.
die uw product of dienst misschien niet eens kennen.

Een kleiner deel heeft misschien al van uw product of bedrijf gehoord.

Een nog kleiner deel van die groep wil misschien meer weten, en een nog kleiner deel van die groep neemt misschien daadwerkelijk contact met u op.

Naarmate het proces vordert, heb je steeds meer interactie met mensen die meer geïnteresseerd zijn, totdat je uiteindelijk mensen hebt die klanten worden.

Teken een grafiek van het proces dat u zojuist beschreef, deze zal de vorm hebben van een trechter, of inderdaad trechter.

ToFu, MoFu e BoFu

ToFu, MoFu en BoFu zijn afkortingen en verwijzen naar drie fasen van de trechter.

Zij staan respectievelijk voor top-of-funnel (bovenkant van de trechter), middle-of-funnel (midden van de trechter) en bottom-of-funnel (onderkant van de trechter).

Dit model wordt door verkoop- en marketingprofessionals gebruikt om hun benadering van targeting en leads aan te passen.
Vaak vertaald als "contact", is een lead een individu of bedrijf dat interesse heeft getoond door contactinformatie te delen, zoals e-mailadres, telefoonnummer, etc., binnen een funnel.
binnen een sales funnel, afhankelijk van de specifieke fase van het koopproces.

Voor ToFu, MoFu en BoFu is de verschillende verkoopbenadering van de prospect en lead nurturing de sleutel.

Herkennen in welke fase een prospect zich bevindt, helpt om het juiste type, het juiste volume en de juiste frequentie van marketingcommunicatie aan te bieden om leads geïnteresseerd te houden zonder te opdringerig te zijn en ze bijgevolg weg te jagen.

ToFu

ToFu (top-of-funnel) richt zich op een hoog volume van bereikte mensen.

Tenzij u te maken hebt met impulsaankopen (typisch voor goedkope producten, bijvoorbeeld), mag u in dit stadium potentiële klanten niet onder druk zetten met al te agressieve, verkoopgerichte communicatie.

U maakt liever gebruik van zachtere communicatie door relevante informatie aan te bieden die ingaat op een behoefte, vraag of probleem dat zij mogelijk hebben.

Inhoud in deze fase kan bestaan uit blogberichten
Een blog (afkorting van "weblog") is een "online dagboek" of informatieve website, waarop informatie in omgekeerd chronologische volgorde wordt weergegeven, met de meest recente...
educatieve video's, white papers
Een white paper is een informatief document, meestal uitgegeven door een bedrijf of een non-profit organisatie, om de kenmerken van een oplossing te promoten of te belichten, gratis eBooks.

In veel gevallen is het nuttig om in de ToFu-fase gebruik te maken van lead generation tactieken
Leadgeneratie is het proces van aantrekken en omzetten van potentiële klanten in leads, en vervolgens het verkrijgen van contactinformatie. In digitale marketing gebruik je een...
om potentiële klanten aan te trekken en hen ervan te overtuigen hun contactinformatie te verscheuren.

Om het proces van leadgeneratie te vergemakkelijken, kunt u een leadmagneet gebruiken
Een lead magnet is een gratis inhoud of incentive om doelgebruikers te overtuigen hun e-mail of andere contactreferenties achter te laten. De leiding.

MoFu

De MoFu (middle-of-funnel) is de plaats waar marketeers hun bedrijf positioneren als de beste aanbieder van een product dat aansluit bij de behoeften van de klant.

Dit punt kan lead nurturing acties omvatten
Lead nurturing is het geautomatiseerde proces van het versturen van gepersonaliseerde en relevante content naar leads, prospects en klanten in elke fase van het lead nurturing proces....
die gerichte aanbiedingen en inhoud bevatten, zoals gratis productdemo's of getuigenissen van tevreden klanten.

BoFu

BoFu (bottom-of-funnel) is de afsluitende fase, waar de marketeer direct voor de verkoop gaat.

In dit stadium wordt vaak contact van persoon tot persoon gebruikt om een relatie met de potentiële klant op te bouwen.

De inhoud kan bestaan uit live demonstraties, e-mails met aanbiedingen, kortingsbonnen, telefoongesprekken of ontmoetingen met de verkoper.

Veel bedrijven automatiseren delen van het lead-nurturingproces (MoFu- en BoFu-fasen) via marketingautomatisering, omdat campagnes daardoor efficiënter en minder tijd en geldrovend worden.

 

OVER DE AUTEUR

Autor

Alessio Parrino

Alessio Parrino is een expert in online marketing en heeft reeds talrijke projecten opgebouwd waarin hij zijn kennis heeft bewezen. In deze blog kunt u meer te weten komen over zijn expertise.

Hoe ik erin slaagde geld te verdienen met de smartphone...

...en hoe je mijn strategieën uit mijn e-Book kunt kopiëren!

Logo product

© Smartphone-Cash-Formule